focus

My paintings are shifting between subject and material. Repainted memories are transferred directly onto the canvas. For this I am continuously questioning the materials I use and follow their traces. In the course of this I am seeking an autonomous representation of the subject on canvas. My aim is to reset my own pictorial vocabulary within the painting process and to reach the point where subject and material are oscillating between form and content.

Fabian Treiber

„Staring into Space“

Marie Luise Namislow, Stuttgart 2017

DE/ ENG

 

Die Möglichkeiten den Blick zu schärfen und aufmerksam zu sehen potenzieren sich gerade im Zusammenspiel abstrakter und gegenständlicher Bildelemente. Sie machen die Eigenart der Bildwelten Fabian Treibers aus. Narrative Fragmente scheinen nicht nur im singulären Bild auf, auch zwischen den Arbeiten gibt es Bezüge, die durch den künstlerischen Prozess motiviert sind.

In seinen Arbeiten kippt und pulsiert es. Unter einem altrosafarbenen Teppich scheinen Formen hindurch. Übermalte Erinnerungen, bildgewordene Gedanken vielleicht, die unter der Oberfläche liegen und die dennoch darauf hinweisen, dass dies eben kein Teppich an sich ist, sondern ein gemalter. Wichtig bleibt der gekonnte Einsatz des Materials, aus dem die Form, aus der ein Stil erwächst.

Fabian Treiber erforscht in seinen Bildern den Raum, in den wir blicken und lädt dabei auf ganz eigene Weise zu immer neuen Entdeckungen im Dazwischen ein, zwischen Abstraktion und Figuration, zwischen Eindeutigkeit und Rätselhaftigkeit – oder wie er es formuliert: „There was always something disturbing“.[1]

 

 

The interplay of abstract and figurative elements in the image increase the options to sharpen the gaze and to see more attentively. This is what characterizes the visual world of Fabian Treiber. Narrative fragments not only emerge in single paintings, but also a whole series bears relations, which are motivated by the artistic process.

His works are vibrating and pulsating. Something seems to be shining through underneath a light rose coloured carpet. Memories painted over, thoughts that have turned into an image perhaps, lurking under the surface they implie that this is not a carpet in its own right, but a painted one. The masterly use of the material is ever so important, paving the way for arising forms and finally a unique style.

Fabian Treiber explores the space in which we are staring and invites us to make new discoveries of our own, between abstraction and figuration, between unambiguousness and mysteriousness – or as he puts it: »There was always something disturbing.«

 

[1] Die gleichnamige Ausstellung fand von März bis Mai 2016 in der Galerie Strzelski, Stuttgart statt.